Art Pane Home

< Back to Documents
< Previous      Next >



The Israeli art magazine Gazith - Art & Literary Journal by Gabriel Talphir

Gazith Art & Literary Journal Rare Back Issues

גזית - ירחון לאמנות וספרות - העורכים: גבריאל ומרים טלפיר

 

Gazith Art & Literary Journal - גזית - ירחון לאמנות וספרות בעריכת גבריאל טלפיר

Rare and Vintage Israeli Art & Literary Journals

The Israeli art magazine Gazith - Art & Literary Journal was founded, edited and published by Gabriel Talphir (1901 - 1990), a poet, translator and art critic who devoted the magazine to the encouragement of the young and evolving Israeli culture with emphasis on the visual and plastic arts. The first issue of Gazith was published at the end of 1931; the publication of monthly issues continued regularly until late 1982. Our collection includes all issues from 1963 until 1982 - all in a very good condition.

Gazith published articles in art history, theater, architecture, music, painting and sculpting in Western countries as well as in South-East Asia, India and Japan. It also published short monographs of Israeli and Jewish artists, as well as stories, poems and updated coverage of art events in Israel.


כשמדברים על כתב העת גזית - ירחון לאמנות וספרות בעריכת גבריאל טלפיר, שגליונו הראשון יצא לאור בישראל בשלהי 1931, מדברים למעשה על מפעל חייו של גבריאל טלפיר (1901-1990) שאליו הצטרפה, החל משנות ה-60, גם רעייתו מרים טלפיר. גבריאל טלפיר, ששם הולדתו היה יוסף וונדרמן, עלה לארץ כחלוץ ב-1925. החל מתחילת שנות השלושים התיישב בתל-אביב והתמסר לעבודתו הספרותית - שירה, ביקורת אמנות, הוצאה לאור ותרגום. מי שהכיר את גבריאל,שהיה מעורה מאד בחוגי הציירים והפסלים הישראלים, ידע שטלפיר עצמו היה צייר לא רע בכלל ש"צייר למגרה" ועוד נשוב לנושא זה ביום מן הימים.

גזית - ירחון לאמנות וספרות - גבריאל ומרים טלפיר

Gazith - Art & Literary Journal - Editor Gabriel Talphir with his wife Miriam

כמי שזכה לבקר בביתם של הזוג טלפיר אני שמח להעיד שהתצלום של הזוג המאושר אינו חוטא לאמת. מרים היתה שותפה נאמנה למפעל החיים של בעלה, ואי-אפשר היה שלא להרגיש את הביטחון והאמונה בצדקת הדרך שקרנה ממנה אליו. "אל תגיע לשם רעב" הזהירה אותי ידידה טובה, "ואם תזכה לכוס תה עם קובית סוכר ראה עצמך בר-מזל". היא צדקה. הם אכן חיו בספירות אחרות, הרבה פחות ארציות מן המקובל. בכל מקום ערימות ומגדלים של ספרים, חוברות, קונטרסים ומה לא. כוס התה אכן הגיעה עם פרוסת לימון בלבד, אך למי אכפת? השעות חלפו מבלי משים כשבלהט השיחה המראנו והפלגנו אל מרחבי עולם התרבות, הרחק מעבר לגבולות דירתם התל-אביבית הצנועה.

גזית היה כתב העת העברי הראשון, ובמשך שנים ארוכות גם כתב העת היחיד שהיה מוקדש ברובו לאמנויות הפלסטיות - ציור ופיסול. האוסף המוצג כאן למכירה כולל את כל החוברות החל משנת 1963 ועד החוברת האחרונה שיצאה לאור ב-1982. ליתר דיוק - טלפיר הוציא לאור אחר כך "חוברת יובל" במלאת 50 שנה להופעת הגיליון הראשון, אך באופן רשמי הירחון גזית הופיע בסדירות רק עד 1982. 

גבריאל טלפיר הכיר אישית את מרבית האמנים שחיו ופעלו בארץ משנות העשרים - זכרונותיו והתיעוד שתיעד את חייהם ועבודותיהם משמשים מקור מרתק להבנת עולם האמנות הישראלית בהתהוותו. בשנות השבעים זכה כתב העת גזית לשגשוג כלכלי וגליונותיו הודפסו על נייר טוב יותר ובעיקר הכילו צילומים ורפרודוקציות של מיטב הציירים והפסלים הישראלים כביטוי לטעמו המשובח של העורך. אני בחרתי להציג לפניכם את גליון 313 אפריל-יולי 1970 שבו, לצד עבודות מצוינות של דוד הנדלר, יעקב איזנשר, אידה קונסטאנט ומרים קיפר, מופיעה רפרודוקציה של ציור דיו ומכחול מרתק של אוזיאש הופשטטר הנקרא Let us be Cheefull "הבה נהיה שמחים".

רפרודוקציה של ציור דיו של אוזיאש הופשטטר - Let us be Cheefull - הבה נהיה שמחים - גליון כתב העת גזית מספר 313

רפרודוקציה של ציור דיו ומכחול מרתק של אוזיאש הופשטטר הנקרא Let us be Cheefull "הבה נהיה שמחים" - גליון כתב העת גזית מספר 313

 

וכך כתב גבריאל טלפיר בקטע אוטוביוגרפי שנמצא בין ניירותיו ופורסם באתר של איתמר:

מאז 1931 התחלתי להוציא ולערוך את 'גזית' - ירחון לאמנות ולספרות, שאני מקיימו עד עתה ועורכו בקביעות. החלטנו להוציא את החוברת הראשונה לקראת בואו של מארק שאגאל לרגל יסוד מוזיאון תל אביב שיזם מ. דיזנגוף, אך ההצעה באה מח. נ. ביאליק! אלא שהחוברת הראשונה הופיעה רק בנר שלישי לחנוכה תרצ"ב [דצמבר 1931] כל השנים שימש כתב העת אספקלריה נאמנה לערכי תרבות ורוח בעם ישראל ובעולם. כל אשר כתבתי בעשרות השנים האחרונות באמנות ובספרות הדפסתי לרוב ב-'גזית'.

בגליונות גזית התפרסמו מאמרים בתולדות האמנות, בתיאטרון ובאדריכלות, ניתוחים מוזיקליים של יצירות, ביקורת ציור ופיסול הן ממדינות המערב והן מדרום מזרח אסיה, הודו ויפן, מונוגרפיות קצרות של אמנים, בייחוד של יוצרים ארץ-ישראליים ויהודים, וכן סיפורים ושירה. כתב העת הכיל הדפסות איכותיות יחסית, רובן בשחור-לבן של יצירות אמנות פלסטית, תצלומי מבנים אדריכליים ותפאורות תיאטרון. האינדקס  באתר לקסיקון הספרות העברית החדשה שהכין יוסף גלרון-גולדשלגר לחוברות העבר של גזית, יסייע לכם למצוא את מבוקשכם.

אם ברצונכם בעותק כלשהו של גזית מן השנים 1963-1982, התקשרו ואשלח תיאור מפורט, מחיר, אמצעי תשלום ואפשרויות משלוח. אשמח גם לספק מידע נוסף בקשר לתכנו של כל גליון לפי בקשתכם.

Soft cover: Gazith Art & Literary Journal
Publisher:
Gabriel Talphir
Language:
Hebrew

Price: Call

References:
Israeli Poets and Writers - Signed, Autographed and Inscribed Poetry Books
Israeli Poetry Journals, Poetry Books and Literary Magazines
Biography of Joseph Constant - The Artist who Loved Animals
Biography of David Hendler - a great Israeli Painter and Drawer
Biography of Avraham Naton (Natanson) - The Non-Conformist Painter
Biography of Osias Hofstatter - Melancholy and Empathy
Biography of Mordechai Levanon - Magical Poetic Landscape Paintings

Item:D1012 - Gazith Art Literary Journals

 

 

info@artpane.com

© Dan Levy - Art Pane Home of Collectible Magazines


< Back to Documents
< Previous      Next >