Art Pane Home

< Back to Paintings
< Previous   Next >



Osias Hofstatter - Ink on Paper - Let us be Cheerful

אוזיאש הופשטטר - רישום דיות - הבה נהיה שמחים

This unique ink drawing by Osias Hofstatter (1905-1994) reveals a quite strange and condensed world of humanlike figures which appear out of a brown beige amorphous and scratched background. Is this anguish? Are they suffering? Some of them look smiling; some look surprised, some look stunned, indifferent and even grotesque. It is the overall atmosphere which conveys the unique point of view of the great artist Osias Hofstatter who succeeds to find empathy and optimism in the tragic background of mankind history.

Osias Hofstatter was a young kid when history and war forced his family to begin wandering - a fate which accompanied Hofstatter along his adolescence and maturity. In 1940, at the outbreak of World War II when he was thirty-five and after losing his parents in the Holocaust, Hofstatter was imprisoned, with thousands of others, in closed working camps in Belgium and France and became a prisoner. Paradoxically, this was when Hofstatter began doing his first mature drawings: portraits, faces of fellow-inmates in a remand camp or a refugee camp, one of many. It seems that not only a way of life, but also his emotional outlook and philosophical point of view, which later dominated his art, were imposed upon him there.

 

Osias Hofstatter - Ink on Paper - אוזיאש הופשטטר - רישום דיות - הבה נהיה שמחים - Click to Zoom

Let us be Cheerful by Osias Hofstatter Israeli painter Osias Hofstatter - Ink on Paper - Let us be Cheerful

שפע הפרטים וביזור הקומפוזיציה ברישום הדיות של אוזיאש הופשטטר לפנינו, שלכאורה אין לו מרכז ברור ובכל זאת הוא מאורגן ביד אמן דגול שספוג בחוש מופלא לקומפוזיציה, נותן לי את ההרגשה שאני צופה בדף מפנקסו האישי של האמן המוקדש לחקר העולם, ובו הוא רושם לעצמו הערות המיועדות לשימושו הפרטי.

הנושא שהעסיק את אוזיאש הופשטטר בדף ההיפוטטי הזה, הוא חייהם של בני האדם על גילויהם הרבגוניים וגורלותיהם, שלמרות שהם צפופים ודחוקים ביחד, הם אינם מתקשרים בינם לבין עצמם. כל אחד מהם עטוף בבועה שלו והם ממאנים לקבל עליהם סיפור אחד מלכד, נרטיב בלשון ימינו, שיאחד ביניהם ויעניק משמעות לקיום המשותף שלהם. זהו עולמם של החלכאים והנדכאים, והמתבונן בפרטים - פנים, טיפוסים, מכל מיני מינים וסוגים, בני אדם, חיות, יצורי כלאיים מולבשים על גוף של חיה, חתול, כלב, על עמוד התאורה, במגדל השעון, חותרים במעלה הנהר, נמלטים - נדהם משפע הרישומים של מצבים ואירועים אנושיים שמציף את נפשו של המצייר ושל הצופה כאחת.

האם זה ציור עצוב או שמח? קשה להחליט. חלק מהפרצופים ממש מחייכים. אחרים מצחיקים או מעט גרוטסקיים ורואים שצויירו ביד קלה ולעיתים משועשעת. לא חסרה אף אירוניה אך בוודאי שאין סארקאזם. נהפוך הוא, רישום זה מגלה בעצם אהבת הברואים ומידה רבה של רחמים וחסד. האירוניה של הופשטטר מכוונת לא לאדם הגלמוד בעולם, הבודד, אלא לגורל המתנכר לאדם - הוסף לכך את הדיו השחור ואת פני השטח החרוטים, השחוקים והחרוצים של הדף וקיבלת קומפוזיציה מפורקת, עוכרת שלוה וטורדת מנוחה. ליבו של הופשטטר היה מלא עד גדותיו אהבת אדם, אך משום שהוא עצמו היה קרבן של גורל אנושי אכזרי, משמשות לו כל הדמויות האלה פורקן לאותה מצוקה נפשית שהיתה מנת חלקו ונחרתה עמוק בנפשו וברוחו.

אוזיאש הופשטטר, אני מתנדב להעיד, היה לא רק צייר אלא גם פילוסוף בעל חוש הומור, למרות ואולי בגלל קורות חייו הלא פשוטים. אני בטוח שהוא תמיד העדיף את השמחה, ולו גם תהיה זו שמחת עניים.
.

Osias Hofstatter Biography - ביוגרפיה של הצייר אוזיאש הופשטטר

Biography of Osias Hofstatter - ביוגרפיה של הצייר אוזיאש הופשטטר

 

Osias Hofstatter - Artist Signature - אוזיאש הופשטטר - רישום דיות - הבה נהיה שמחים

Osias Hofstatter "Hofstatter" signature on the right bottom corner of the ink drawing.

 

הציור הבה נהיה שמחים הוא פרי תהליך יצירה ממושך למעלה מעשור שנים ותחילתו עוד בשנות החמישים. העבודה הסתיימה ונחתמה ב-1969 ואז גם העניק לה הופשטטר את שמה.

לציורי הדמויות שלו הוא נותן שמות

אומרת המשוררת והיוצרת מיכל-עלמה מרקוס בסיכום לראיון שערכה עם הופשטטר ב-1990:

דומה שאין הם ניתנים סתם, הם מבטיחים עיגון במציאות, מתחברים מילולית לצד ההגותי ספרותי של האמן, הציורים יכולים לחיות גם בלעדיהם, ובכל זאת לכל ציור שם המייחד אותו. וכשהופשטטר אומר: "זה עולם אחד וזה עולם אחר" - כלומר זה עולם הציור וזה עולם המלל והסיפור, הוא בכל זאת מחבר אותם וקושר קצוות, העולם הציורי, האפרורי, המוזר, נושא הזכרונות, נעזר ברעיון המילולי המסביר אותו, כי עולמו של הופשטטר איננו בעצם עולם רעיוני סיפורי, המצוייר לא נמצא במציאות מוכרת, הוא "עולה באוב", על כן נחוץ שם שיתארו מבחוץ ויקשר את עולם המציאות אליו.

יפה.
 

Osias Hofstatter - Ink on Paper - אוזיאש הופשטטר - רישום דיות - הבה נהיה שמחים - Back to List of Israeli Painters

Size of painting (without frame): 11.8" x 8.3"  -  30 cm x 21 cm  -  11.8 in x 8.3 in
Type of frame: Wood - the drawing is under glass, framed in a passe-partout
Painting technique: Ink on Paper, Tempera
Origin: Israel
Date: 1969
Signature: "Hofstatter" - signature on the right bottom corner of the ink drawing.

Price: $1350

References:
Biography of Osias Hofstatter - Melancholy and Empathy
Osias Hofstatter - Drawings and Prints - The Joy of Life
Osias Hofstatter - Artist's Proof Lithography - Song of Songs
Osias Hofstatter - Let us be cheerful - Gazit Art Magazine April-July 1970 (313-316) Plate # 20

Item: P1024/PAI032 - Osias Hofstatter Ink Drawing

 

 

info@artpane.com

© Dan Levy - Art Pane Home of Original Israeli Paintings and Sculptures


< Back to Paintings
< Previous   Next >