Art Pane Home

< Back to Paintings
< Previous   Next >



Michael Druks - Assemblage Sculpture - Wooden Objects with Forks

מיכאל דרוקס - פסל אסמבלאז' - אימומים מזלגות וכפית

In the late 60s, the Israeli artist Michael Druks had focused on assemblages and collages of found objects and crates which he gathered from different places such as junk yards, flea markets and small workshops in the industrial quarters of Tel-Aviv. Druks's ingenious skills in assembling and bringing together things which do not usually coincide with each other had flourished. 

I remember the impact of these interesting assemblages when they were first exposed to the public in 1966 in Druks's exhibition in the Student's House of Tel-Aviv University - enigmatic clusters of elements which "created enclave of worlds of the past made up of fragments of stories, in personal line that blended humor and fantasy" as gracefully described by Galia Bar Or in her excellent monograph Travels in Druksland. Most of Druks's assemblages from that early period were lost - the rare and salty work which is presented here has survived :-).

Michael Druks Assemblage: Wooden Objects with Forks - מיכאל דרוקס - פסל אסמבלאז' - אימומים מזלגות וכפית - Click to Zoom

Objects with Forks by Michael Druks-1 Assemblage by Michael Druks - Wooden Objects with Forks - מיכאל דרוקס - פסל אסמבלאז' - אימומים מזלגות וכפית

Assemblage by Michael Druks - Wooden Objects with Forks - מיכאל דרוקס - פסל אסמבלאז' - אימומים מזלגות וכפית - Click to Zoom

Objects with Forks by Michael Druks-2 Assemblage by Michael Druks - Wooden Objects with Forks - מיכאל דרוקס - פסל אסמבלאז' - אימומים מזלגות וכפית

 

People tend to confuse artists with dreamers. In my opinion this is a mistake. Artists are more like scientists - they cope with the world by analyzing it. When I look at this boldfaced assemblage work by Michael Druks, I see a scientific observation being reported. Druks deconstructs one of our very basic daily routines - that of eating - by studying the relationship between food and the cutlery. He is taking away, at least momentarily, all these cultural veils of "Straighten yourself up", "Don't eat with your hands" and "Use your fork and knife" table manners and reveals the real bits of mankind predators' nature. 

How does he do it? The trick is in changing the balance of power: the cutlery silverware is broken; the teeth of the forks are bent sideways - instead of getting into the flesh they peep out of it. The meat is left unharmed - whole rounded and smoothed out pieces of dark brown wood pieces.

I got the message.

 

Michael Druks Biography - ביוגרפיה של מיכאל דרוקס - first exhibition 1966

Michael Druks Biography - ביוגרפיה של מיכאל דרוקס

 

Michael Druks signature on the upper left corner of the assemblage's wooden base - מיכאל דרוקס - 1966

Michael Druks signature on the upper left corner of the assemblage's wooden base.

 

לכל עבודה של מיכאל דרוקס יש הגיון משלה אומרת גליה בר-אור.

האמן מיכאל דרוקס העיד כי מאז ומעולם העדיף את חברתם של סופרים ומשוררים על פני זו של ציירים ופסלים: "אני בא משפה ומספרות - לכל סופר יש קורא מדומיין משלו" אמר. אני לא בטוח שאני הוא הקורא המדומיין של מיכאל דרוקס אבל מאז שעבודת האסמבלאז' המיוחדת הזו הגיעה אלינו הביתה, (ואני חוזר עכשיו די רחוק אחורה בזמן), ויכולתי להתבונן בה מקרוב, ללא כל הפרעה וכמה שאחפץ, הגעתי למסקנה שמשהו מן ההגיון שמאחוריה אני מבין.

האדם הוא סוג של חיה, מספר דרוקס, לא סתם חיה אלא חיה טורפת, שמבתרת ומשסעת לא פחות מכל אריה או ברדלס שלכד איילה צעירה. אבל האדם הוא גם חיה תרבותית, ולכן, במהלך האבולוציה שלו התפתחו לו כל מיני מוטציות מעניינות בהרגלים החייתיים הבסיסיים. למשל סכין ומזלג, וגם כף וכפית וצלחת. אנחנו אוכלים בכלי אוכל. סועדים. הסכו"ם הוא השכבה שחוצצת בינינו לבין הטרף. לא עוד בשיניים ובציפורניים, לא עוד מגע ישיר ובלתי אמצעי באוכל: "תאכל יפה עם סכין ומזלג - לא כמו חיה".

דרוקס עלה על זה והחליט להציג חלופה למפגש בין האוכל לכלי האוכל שתוצאותיה שונות בתכלית. האוכל - אותם גופי עץ עגלגלים חומים אדמדמים - נראה שלם ובלתי מנוצח, ואילו המזלגות -? הם הם אלה שהפסידו. שבורים וחסרים, שיניהם מעוקמות לצדדים כאילו כופפו בכוח איתנים. במקום להינעץ בתוך הבשר הם מציצים ממנו החוצה בפחד, פלוגה של חיילים מוכים ומובסים שנגררים בדרך משדה הקרב.

ומה עם הכפית שבצד? אפרוח הכפית הזה נראה לי כאביו הרוחני של Wall-E הרובוט הקטן מסרט האנימציה המפורסם של פיקסאר ולתפקיד הזה בדיוק הייתי מלהק אותו אם היו נותנים לי לעשות את סרט ההמשך. צריך לדבר עם מיכאל.

 

מיכאל דרוקס - פסל אסמבלאז' - אימומים מזלגות וכפית - Michael Druks Assemblage - Back to List of Israeli Paintings and Sculpture

Height of assemblage: 24 cm  -  9.5 in
Width of assemblage: 49 cm  -  19.3 in
Depth of assemblage: 10 cm  -  3.9 in
Height of cuboid pedestal: 5 cm  -  2 in
Assemblage materials: Wooden elements, balls and silverware
Pedestal material: Wood - assemblage attached to pedestal by the artist 
Assemblage technique: Assembly
Origin: Israel
Date: 1966
Signature: "D RUKS" - signed in English by the artist on the left side of the assemblage's wooden base.

Price: Call

References: 
"Druksland" by Michael Druks - Collage Drawing
"Municipal Notice Board with Tea" - Sandwich Assemblage & Collage Drawing by Michael Druks
Michael Druks - Politicians on Stage - Ink and Synthetic Paint on Paper
Michael Druks - Photo Collage with Sellotape - Self Defaced Portrait
Michael Druks - Travels in Druksland by Galia Bar Or - Pages: 121,167
Michael Druks - Biography and list of exhibitions

Item: P1029/SCU008 - Michael Druks Wood Assemblage with Forks 

 

 

info@artpane.com

© Dan Levy - Art Pane Home of Original Israeli Paintings and Sculptures


< Back to Paintings
< Previous   Next >