< Back to Paintings
< Previous Next >
Aharon Giladi, a well-known and appreciated Israeli artist, was, at the crucial time of his development, a member of Kibbutz Afikim. Kibbutz Afikim is located at a short distance from the southern part of the Sea of Galilee, and the landscapes of this extremely beautiful and unique area are reflected in a subtle but nevertheless unmistakable manner in Giladi's works.
A frequently recurring motif in his paintings and drawings is figures of women carrying small children or babies in their bosoms. Sometimes it's a group of several mothers and children and sometimes it only has one mother and one child. While the softly turning contours leave no room for a doubt about the feminine character of the larger figure, these same lines completely hide from the spectator the gender of the child. Presumably, this is not a coincidence, and the painter wants to tell us that this issue, the gender of the child, is of no importance.
Mother and Child by Aharon Giladi
Giladi combines, in this painting, the techniques of concrete realistic drawing with the techniques of abstract painting. The subject of the painting is made clear and explicit due to the dark colored contour that outlines the two figures and separates them from the background. But in parallel to this, we find here large, monochromatic abstract spreads of colors, which enable the painter to make general and generalizing statements about motherhood, childhood, mother and child relations, love and tenderness.
The face of the mother is just one big, uniformly radiating, white cream stain. The face of the child is a small, light brown spot that merges into the cloth of which the mother's dress is made of, and her hair. The white surfaces stand for the hug, for the unification of the two bodies into one entity through the hug. The lower spreads of white in the lower part of the mother's body, outline her pelvis, and remind us, that a short while ago, when the child was still a fetus in her womb, they were really one, inseparable, body.
As a matter of fact, letting our eye follow the white color surfaces in this painting, from bottom up, we get a very interesting message. The child, which started his life inside, and seemingly won his independent existence by escaping this center of gravity in the birth process, is caught again, in an upper orbit, if we borrow an image from astronomy. In this new orbit of relationships the situation is more symmetrical - mother and child are facing tete a tete, the four arms are closing a circle. This is an inspired philosophical statement which is solely expressed in a visual language of colors and lines.
Biography of the painter Aharon Giladi - ביוגרפיה של הצייר אהרון גלעדי
הנושא שחוזר יותר מכל בציוריו וברישומיו של הצייר אהרון גלעדי הוא דמויות נשים (אמהות) הנושאות בחיקן ילדים קטנים או תינוקות. לפעמים זו קבוצה של אימהות וילדים, ולפעמים, כמו בתמונה שלפנינו, אמא אחת וילד אחד. אמרנו ילד, אבל, למען האמת, אותם קווי מתאר מתעקלים המבליטים באופן שאינו משתמע לשתי פנים את הנשיות האימהית מעלימים לחלוטין את מינו של הצאצא. מן הסתם, לא במקרה. גלעדי רוצה לומר לנו שאין שום חשיבות לשאלה האם הדמות הנישאת בחיקה של האם היא ילדה או ילד.
Aharon Giladi signatures in Hebrew and English
גלעדי פועל כאן בשילוב מרתק של טכניקות מן הציור המופשט והציור הריאליסטי הקונקרטי. הנושא ברור ומוחשי הודות לקו המתאר הכהה התוחם בין שתי הדמויות לרקע. אבל במקביל לקונטור הריאליסטי הישיר, נמצא כאן משטחי צבע גדולים, אבסטרקטיים במהותם, המשמשים כדי לומר משהו גדול, כוללני, מופשט, על אימהות, ילדות, יחסי אם וילדה, חום ואהבה. הפנים של האמא הם כתם לבן קורן. הפנים של הילד הם כתם חום בהיר נוטה לבז' שמתמזג לתוך האריג העוטה את גוף האם. המשטחים הלבנים מסמנים את החיבוק, את היצמדות והתמזגות שני הגופים. המשטח הלבן בחלק התחתון של הבד מסמן את אגן החלציים של האם ומזכיר לנו שרק לפני זמן קצר, כשהתינוק היה עדיין בתוך הרחם, אותם שני גופים היו חבוקים וספוגים האחד בשני באופן עוד יותר הדוק מן הנגלה לעיננו כעת. ובעצם, אם נעקוב אחרי המשטחים הלבנים במבט שנע מלמטה למעלה, הם יספרו לנו סיפור. התינוק, שנברא לחיים בטבורה של האם, בקע מגופה לאחר הלידה, אבל לא התנתק ממנה. מרכז הכובד של החיבוק טיפס כלפי מעלה, והוא יותר סימטרי ושיוויוני - ראש אל ראש, ארבע זרועות שנסגרות למעגל. אני מוצא את האמירה הזאת על גוף שנחלץ מתוך גוף וחוזר להתמזג איתו בקו גובה אחר למעניינת מאוד, אמירה פילוסופית רבת השראה שנאמרת בשפה ויזואלית טהורה שמילותיה ומשפטיה הם משטחי הצבע וקווי הזרימה של הציור.
Size of painting (without frame): 7.7" x 1' 2.8" - 19.5 cm x
37.5 cm - 7.7 in x 14.8 in
Type of frame: Wood
Painting technique: Oil on Canvas
Origin: Israel
Date: Circa 1950
Signature: "גלעדי" - signed in Hebrew by the artist on the lower right
side of the painting. "GILADI" - signed in English by the artist on the lower
left side of the painting.
Price: Call
References:
"Mothers and Kids in front of the Kinneret" - Oil on Canvas by Aharon Giladi
"Family and Flowers" - Oil on Canvas by Aharon Giladi
Paintings and Drawings 1930-1970 by Aharon Giladi (Golodetz)
Aharon
Giladi - Biography of an innocent Israeli Painter
"Family at the Dining Table" - Gouache Painting by Aharon
Giladi
© Dan Levy - Art Pane Home of Original Paintings and Sculptures
< Back to Paintings
< Previous Next >