< Back to Paintings
< Previous Next >
The great Jewish printmaker Johnny Friedlaender (1912 - 1992) was strongly fascinated by Durer's landscape engravings he saw in the illustrated textbooks he had learnt from as a kid at school in his hometown Pless (Pszczyna), Germany. The precise yet mysterious engraving works of the old print masters Hans Sebald Beham and his brother Barthel Beham, Heinrich Aldegrever, Georg Pencz, Israel van Meckenem, Martin Schongauer, Lucas van Leyden, Jean Duvet, Hans Burgkmair, Daniel Hopfer, Hercules Seghers, Maitre E. S. and Charles Meryon had great influence on his taste and routed his artistic skills towards superior etching and print making:
I eschew coincidence in my work - stringency is my rule. I jot down my fleeting ideas in the form of numerous sketches and then, as if for a musical score, they continue to be worked out into the copper.
In 1930, after finishing his art studies in the Academy of Fine Arts in Wroclaw, Friedlander settled in Dresden. Three years later, persecuted for being a communist and a Jew by the Nazi authorities, he had to escape from the town and fled to Czechoslovakia. As of 1937 Friedlaender was staying in France where he was interned in a series of concentration camps but succeeded to survive against all odds. He returned to Paris after the liberation in 1947 and received full French citizenship in 1950.
The following aquatint etchings whose subjects are animals, were done in the early fifties. They best demonstrate Friedlandler's figurative artistic approach at that period and the superb proficiency which made him one of the most important contemporary masters of etching.
Johnny Friedlaender - ג'וני פרידלנדר
אמן התחריט ג'וני פרידלנדר Johnny Friedlaender נולד למשפחה יהודית בעיר פלס Pless סילסיה העילית Upper Silesia, גרמניה ב-1912. האב, רוקח במקצועו ושוחר אמנות, גידל את ילדיו במסורת ההשכלה וקרב את בנו אל האמנות והתרבות האירופאית הכללית. לאחר מלחמת העולם הראשונה, סופחה העיר פלס לפולין, ואבי המשפחה שראה עצמו אזרח גרמני העתיק את מושבו לברסלאו Breslau שם נרשם ג'וני ללימודי התיכון ואחר כך, ב-1928, השלים את לימודיו באקדמיה לאמנות של ברסלאו תחת מורים כאוטו מולר Otto Mueller וקרלו מנס Carlo Mense. כבר בתקופת לימודיו נמשך ג'וני פרידלנדר אל אמנות ההדפס מתוך הערכה עמוקה למסורת התחריט והליתוגרפיה של האמנים הגרמנים הדגולים ובראשם אלברכט דירר.
לאחר שהשלים את לימודי האמנות בברסלו עבר פרידלנדר לדרדזן Dresden ובה הציג לראשונה את עבודותיו. עליית הנאצים לשלטון ב-1933 הפכה את פרידלנדר לפליט שנדד על פני אירופה: צכוסלובקיה, הולנד, בלגיה, אוסטריה, שוויצריה וצרפת. בין השנים 1935 - 1944 נאסר פרידלנדר ונכלא מספר פעמים במחנות ריכוז בגרמניה ובצרפת, נרדף בשל היותו קומוניסט פעיל ואולי בגלל זה ניטשטשה העובדה שהוא יהודי וכך נותר בחיים. אחרי המלחמה חזר פרידלנדר לצרפת וב-1947 קבע את מושבו בפריז.
כמו רבים מן האמנים הגרמנים בדורו, הושפע פרידלנדר בתחילת דרכו מרעיונות האקפרסיוניזם בכללותו ומן האקפרסיוניסטים הגרמנים בפרט, אך לאחר מלחמת העולם השנייה התרחק מזרם זה, אולי מתוך מחאה על כך שתנועת האמנות האקפרסיוניסטית לא הצליחה למנוע את התפרצות הנאציזם. פרידלנדר שלאחר המלחמה, חזר למקורותיה של אמנות ההדפס הגרמנית בת מאות השנים ופיתח את טכניקת האקווטינט ככלי לביטוי רעיונותיו הפיגורטיביים החדשניים. שני ההדפסים הנדירים שלפניכם, השייכים לסדרת הדפסי החיות אותה הכין בתחילת שנות ה-50 בסדנת ההדפס שלו בפריז, מדגימים בצורה נפלאה את הסגנון הפיגורטיבי-מודרניסטי שלו ואת הקו הקפדני והמקצועי שייחד את פרידלנדר כאחד מגדולי אמני ההדפס של המאה ה-20.
***
Aquatint Etching by Johnny Friedlaender - Three Horses
Johnny Freidlander - Aquatint Etching - Trois Chevaux - Paris 1951
Three horses - you can easily identify the figurative themes of the horses although each one of them is dealt with in a different way. Consider, for example, the horse on the left hand side of the viewer, which is also the closest to the viewer - a mechanical, artificial wooden horse, whose body takes the shape of a guitar, and his neck is distortedly elongated - it looks as a sort of wild interpretation of a strings musical instrument and a clockwork. On the other hand, the rightmost horse which is half hidden in the deepest plain of the etching is the complete opposite of the first horse. It is all flesh and blood. Its back and its back legs look like they are made of real muscles and bones and not like a barrel and a carton box glued together. Friedlaender made a real effort to get the anatomical details accurate and vivid.
Johnny Friedlaender - Artist's Signature on Trois Chevaux Aquatint Etching - Paris 1951
Johnny Friedlaender Epreuve d'Artist - Artist's Proof on Aquatint Etching
"זה רק הדפס", היא אמירה ידועה שמרבים לשמוע במקומותינו - תגובה המשלבת בתוכה מידה לא מבוטלת של סנוביות וגם בורות רבה ונאמרת בדרך כלל למראה הדפס אמנותי בתערוכה או באוסף תמונות.
לו היו אותם בורים נוכחים בסדנת הדפס וצופים בתהליך המורכב והמרתק של עשייתו, בוודאי היו מתייחסים בכבוד והערצה לאמנות זו. רבים ודגולים עסקו בתחום ההדפס - רמברנדט, דירר, גויה, פיקאסו, אקספרסיוניסטים רבים וכמובן המסטר ג'וני פרידלנדר שאצלו למדתי את אמנות הדפס האקווטינט בפריז בתחילת שנות ה-60.
כך אמר טוביה בארי, רב אמן בתחום תחריט הנחושת ואחד מעשרות תלמידיו של ג'וני פרידלנדר. בארי שהה בפריז בשנים 1961-1963, למד תחריט אצל ג'וני פרידלנדר ואח"כ השתלם אצלו בטכניקה המיוחדת של הדפס האקווטינטה. התחריט שלפנינו שנושאו סוסים, נוצר על-ידי ג'וני פרידלנדר בראשית שנות ה-50 ומדגים יפה עד כמה עשיר ומתוחכם יכול להיות הדפס אקווטינטה כאשר הוא נעשה ביד אמן. למרות הרושם הראשוני של ציור רגוע והרמוני, עיון מדוקדק חושף מתחים פנימיים בלתי פתירים בין רעיונות, צורות ומרקמים המאפיינים את סגנונו הייחודי של פרידלנדר. יש כאן קוים ישרים סרגליים ונחושים מול קוים מעוגלים ומעורפלים, פינות מחודדות ומזוותות מול שטחים מרוחים ומוכתמים ובעיקר: מוטיבים אבסטרקטיים גיאומטריים מול אובייקטים קונקרטיים, סוסים, שכל אחד מהם מעובד ומוצג בדרך משלו ובטכניקה יחודית. הסתכלו למשל בסוס השמאלי - יציר מלאכותי, מכני, סוס עץ מגוף גיטרה עם צוואר ארוך ומוגזם, מעין מהתלה פרועה של מיתרים ומנגנון למתיחתם. הסוס שבאמצע - גופו כבד, מכתם, מרוח לפי מיטב מסורת האקווטינט ואילו הסוס הימני לעומת זאת, הוא סוס בשר ודם, שחלקו האחורי אינו נראה כמו הדבקה חובבנית של חבית ותיבה, אלא כמסה אמיתית של שרירים ועצמות המשתדלת לדייק ככל הניתן מבחינה אנטומית - עצמה ויופי.
Size of etching plate: 1' 4.5" x
1' 7.7" -
42 cm x 50 cm - 16.5 in x 19.7 in
Size of visible print paper: 1' 7.7" x 2' 1.6" - 50 cm x 65 cm - 19.7
in x 25.6 in
Size of frame: 1' 11.6" x 2' 6.7" - 60 cm x 78 cm - 23.6 in x
30.7 in
Type of frame: Wood - the art print is under glass
Etching technique: Copper plate mono chrome / duo chrome aquatint etching
- brown & black
Origin: French
Date: 1951
Edition: "Epreuve d'Artist" (EA) - one of 6 artist's approved copies -
the whole limited edition consists of 60 impressions
Signature: "Friedlaender" - signed by the artist in pencil at the lower right
margin.
Price: Call
***
Aquatint Etching by Johnny Friedlaender - Four Birds
Johnny Freidlander - Aquatint Etching - Quatre Oiseax - Louvre's Chalcography, Paris 1952
Four birds - pigeons? ducks? iconographic symbols? Our first impression may be one of calm and harmony. However, a closer, more scrutinizing look reveals the inner, insoluble tensions that exist between ideas, forms and textures in Friedlaender prints: straight, determined lines aside wiggly caressing lines, clear cut edges and sharp angles versus soft and rounded contours, clean and lucid areas aside stained and tarnished ones. Johnny Friedlaender preferred the medium of aquatint etching - a technically difficult artistic process, of which he has been a pioneer and developed a prolific yet very distinctive style. The scarce monochrome etching presented here, beautifully integrates the sharp "bite of acid" black lines with the subtle deep brown wash effects enabled by the aquatint process.
As with the horses in the upper etching, this rare work also offers different ways to look at an object of type "dove". The bottom dove got stretched and ornamental, and almost turned into a wide wine cup. The middle one is all softness and feminine delicacy, the one above it looks witty and dandified with a stripes garment. The top one is all together something else - it is a cry for mercy, a scream, a slaughter. Friedlander spills over the surface of his etchings a plethora of ideas and unsolved problems that he holds against the world and asks of us to stand up to his challenge, and cope, mentally, emotionally and rationally with this dense complexity which feels every square centimeter of his etching and of reality itself.
גם ארבעת נושאות הכנף שבהדפס האקווטינט שלפנינו מציעות מספר אפשרויות להסתכלות באובייקט מסוג ציפור. התחתונה שבהן התמתחה וכמעט שהפכה לגביע יין רחב. מעליה, ספק יונה ספק אווזה שכולה רכות, עידון ותום. בעלת הכנף השלישית מפוספת ומגונדרת ואילו העליונה היא כבר שוב משהו אחר - צעקה, שחיטה, והתלבטות כנפיים נואשת. פרידלנדר גודש את מישור הציור במיני רעיונות ובעיות לא פתורות שיש לו עם העולם ומבקש מאיתנו שלא נפסיק לחשוב ולהתמודד עם המורכבות הצפופה שממלאת כל סנטימטר רבוע בדף ובמציאות.
In 1952 the Chalcographie du Louvre - The Chalcography Institute of the French Louvre Museum in Paris - acquired the copper master plate of the Quatre Oiseaux etching and printed a limited signed edition of this beautiful work on high quality paper. The text on the colorless rounded shape blind stamp, embossed in the middle of the bottom of the paper is: MUSEE DU LOUVRE CHALCOGRAPHIE.
Aquatint Etching by Johnny Friedlaender - Musee du Louvre Chalcograpie
MUSEE DU LOUVRE CHALCOGRAPHIE on the colorless rounded blind stamp, embossed in the middle of the bottom of Friedlaender's print
הדפסים ותחריטי נחושת היו כלי הביטוי העיקרי בעבודתו האמנותית של ג'וני פרידלנדר. פרידלנדר סיפר שמוראות מלחמת העולם השניה והתלאות שעבר הרחיקו אותו מן הציור המסורתי, מצבעי השמן ומן האקוורל והפכו את אמנות ההדפס המוקפדת ורבת השלבים לזירת הניסוי והחדשנות בחייו. פרידלנדר התעמק בפיתוח ושילוב שיטות תצריב וחריטה בטכניקת האקווטינט וראה בפעילות זו את פסגת יצירתו. להכרה ולהערכה בינלאומית כאמן הדפס מודרניסט מוביל וחדשן זכה בתחילת שנות ה-50; בתקופה זו גם יסד את סדנת ההדפס שלו בפריז בה לימד אמנים מרחבי העולם. הדפס ארבעת הציפורים החתום ע"י פרידלנדר שמוצג כאן לפניכם הודפס במכון לאמנות הדפוס של מוזיאון הלובר בפריז על נייר משובח והוא מוחתם בחותמת בלט Blind Stamp הנושאת את הכתובת MUSEE DU LOUVRE CHALCOGRAPHIE.
Johnny Friedlaender signature on the right bottom corner of the aquatint etching
Size of etching plate: 1' 1.4" x
1' 5.5" -
34 cm x 44.5 cm - 13.4 in x 17.5 in
Size of visible print paper: 1' 4.5" x 1' 7.7" - 42 cm x 50 cm - 16.5
in x 19.7 in
Size of frame: 1' 5.7" x 2' 2" - 45 cm x 66 cm - 17.7 in x
26 in
Type of frame: Wood - the art print is under glass, framed in a passe-partout
Etching technique: Copper plate mono chrome / duo chrome aquatint etching
- brown & black
Origin: French
Date: 1952
Edition: Special un-numbered edition produced by Musee du Louvre
Chalcograpie
Signature: "Friedlaender" - signed by the artist in pencil at the lower right
margin.
Price: Call
References:
Original Lithographs by Johnny Friedlaender - XXe Siecle Nouvelle Serie No 40 - PANORAMA Juin 1973
Tuvia Beeri - Aquatint Etching - Cosmos with Nebula
Mordechai Moreh - Color Etching & Drypoint - The Prophet
© Dan Levy - Art Pane Home of Original Israeli Paintings and Sculptures
< Back to Paintings
< Previous Next >