Art Pane Home

< Back to Paintings
< Previous   Next >



Jacques Katmor - Ink Paint on Paper - A Woman in Half Nude

ז'אק קתמור - דיו על ניר - אשה בחצי עירום

You cannot put an unambiguous label on the Israeli artist Jacques Katmor (1938-2001) - he can be described as a painter, a performer or a film maker, but none of these three really captures the true nature of his role and activities in the field of Israeli culture of the late sixties and early seventies of the 20'th century.

The Israeli film critique Uri Klein regards Katmor's first full length feature "Mikreh Isha" (A Woman's Case) as a singular piece which took the local film making in a direction which nobody else dared taking it. The film itself was a total commercial failure. Many of those who bought tickets were lured into it by the nude pictures which were hang on the outer walls of the cinema by the industrious producer, and were bitterly disappointed once they have discovered that the true story was something completely different.

Katmor was a searcher. He was searching for a way, for meaning, for some unknown truths. The drawing before us picks up a very concrete and realistic moment. A young and beautiful woman is taking off her clothes or dressing up.   

 

Jacques Katmor - Half Nude Woman - Ink Paint on Paper - ז'ק קתמור - עירום אשה - Click to Zoom

Half Nude by Jacques Katmor Israeli Artist Jacques Katmor - Half Nude Woman - Ink Paint on Paper - ז'ק קתמור - עירום אשה

In fact, I find that one of the sources of charm of this drawing is in the impossibility of deciding which of these two opposite actions is she taking. However and beyond that, the drawing is very direct and blunt. It concentrates on the girl's pudenda. This black spot is the visual center of the drawing, also emphasized by the dynamic of the body and hands of the figure. We can also make a fair guess about the existence of an invisible (to us) spectator who watches the girl from close range and from a lower level than herself. He might be for instance, lying on a bed nearby while she is standing on the floor. His presence is clearly natural to her. However, I don't regard this picture as an erotic picture - at least eroticism is not a primary source of motivation. I believe that Katmor was mainly interested in studying femininity and the source of its strength.

This painting also demonstrates Katmor's great seriousness. This is an ink painting of someone who has carefully studied the works of others and allowed himself to be influenced and use what he learned in order to ask his own questions - the result is beautiful: unique, instantaneous airy touches in the paper which exert a magnetizing effect on the onlooker.

 

Biography of Jacques Katmor - ביוגרפיה של ז'אק קתמור

Jacques Katmor - ז'אק קתמור

 

Jacques Katmor - Half Nude Woman - Ink Paint on Paper - Artist Signature

Jacques Mori Katmor signature on the right-bottom of the painting.

לז'אק מורי קתמור (1938-2001) קשה להצמיד תוית מוגדרת אחת - הוא עסק בציור, בקולנוע, בהגות לא פורמליסטית - ובעיקר עסק בחיפוש נואש אחר משהו חמקמק: דרך, משמעות, טעם לקיום. לא מעט אנשים עוסקים בכך, אבל רובם עושים זאת בגפם ובשקט. קתמור היה אדם כריזמטי (היו גם כאלה שכינו אותו בשמות תואר פחות מחמיאים כמו כפייתי ושתלטן) שיצא למסע החיפוש האישי שלו בראש חבורה של אנשים צעירים - העין השלישית.

קתמור רצה, במודע או שלא במודע, למשוך תשומת לב והתעניינות ציבורית, להשפיע ולהשאיר חותם. לדעתי הלא מחייבת, פעילותו ופעילות קבוצת העין שלישית המזוהה איתו, אכן נכנסו לדברי הימים של התרבות הישראלית, למרות שבשנים הספורות שבהן פעלו ונחשפו לעין הציבורית, התקבלו במעט אהדה והרבה ליגלוג ולעג - בעיני מרבית קוראי העיתונים (המדיה הדומיננטית בישראל של סוף שנות השישים ותחילת השבעים) הם נחוו כאוסף של אנשים תמהוניים, שוליים, פרובוקטיביים, מופקרים שהוחתמו בחותמות כגון: "התנהגות מינית חופשית", "שימוש בסמים" וכו. במבט לאחור, קיומם של קתמור והעין השלישית שימש בעת ובעונה אחת גם כהוכחה לישראלים שישראל אינה מנותקת מן העולם המערבי המודרני (כל האופנות משם מגיעות לכאן) וגם כאישור על דרך השלילה ל"חוסנה" של החברה הישראלית ולצדקת ערכיה הבסיסיים אל מול ההתנוונות של המערב. שידוך מוצלח של הפכים: לקתמור וחבורתו היה במי למרוד ולבעוט, ולמונוליט החברתי הישראלי הגדול של אותה תקופה היתה תעודת ביטוח קטנה, ולא יותר מדי מאיימת, שבסך הכל, הכל בסדר.

כך או כך, אישיותם של אנשים המצליחים ללכוד את תשומת הלב הציבורית, ולהוליך אחריהם חבורה של אוהדים ותומכים, היא נושא מרתק בפני עצמו. עד כמה הם כנים עם עצמם, עד כמה הם מאמינים במה שהם מטיפים לו? האם למניפולציות הרגשיות שהם עושים בקרובים להם (אין לדעתי ולו מנהיג אחד שאינו מפעיל מניפולציות רגשיות על הנותנים בו את אמונם) יש איזשהו יסוד שהוא מעבר לסיפוק של צרכים אגואיסטיים של המנהיג?

במקרה של ז'ק קתמור התשובה היא כנראה כן.

קתמור היה מחפש דרך אמיתי ואמיץ, ולא שרלטן ציני שמנצל את תמימותם של אחרים ללא עכבות, ובציור הקסום שלפנינו אני מוצא משהו שמעיד על כך. זו תמונה של רגע קונקרטי : אישה צעירה ויפה, מתפשטת או מתלבשת. אני לא מוצא שום עדות מכריעה באילו משתי הפעולות מדובר ודווקא שימור שתי האפשרויות תורם בעיני לקסם. יש ברישום הדיו הזה משהו מאוד בוטה וישיר שמקורו ביסוד ברור אחד: תנועות הגוף והידיים של הבחורה שחושפות את ערוותה. הכתם השחור של שער הערווה הוא המוקד הויזואלי של הרישום, וקל גם להבין שזוית הראיה היא בהכרח של מישהו המצוי בקשר אינטימי עם הדמות המצוירת. הצופה הנעלם ממוקם נמוך וקרוב יחסית לדמות, ואין ספק שנוכחותו טבעית לה. למרות שהרישום בוטה וישיר אני לא מוצא בו אירוטיקה, לפחות לא כיסוד ראשון. לדעתי תשוקה אירוטית לא היתה כאן המוטיבציה לעניין של האמן בנושא אלא יותר תהייה וחקירה על הנשיות ועל מקור הכוח הנשי.

קתמור כאמן מחפש וחוקר, הכיר ולמד מאלו שקדמו לו - מדפי ספרייתו היו גדושים בספרי אמנות ואלבומי רפרודוקציות משובחים ויקרים, והשכלתו האמנותית הייתה עשירה. קתמור לא היסס להשתמש במה שלמד כדי לשאול את השאלות שמעניינות אותו: ב- 1966 היה זה טולוז לוטרק - אני חש בהבל נשימתו ובנוכחותו מעבר ומאחורי הציור. אחר כך הושפע מאחרים, אבל מעל לכל, הציור הזה פשוט נפלא - נגיעות חופזות, רגעיות וחד פעמיות. ממגנטות.

Jacques Katmor - Half Nude Woman - Ink Paint on Paper - Back to list of Israeli Paintings

Size of painting (without frame): 6.9" x 10.4"  -  17.5 cm x 26.5 cm  -  6.9 in x  10.4 in
Type of frame: Wood - the painting is under glass is under glass, framed in a passe-partout
Painting technique: Ink paint on paper
Origin: Israel
Date: 1966
Signature: "JMORI KATMOR 66" - signed in English by the artist on the right-bottom of the painting.

Price: $1600

References:
The Third Eye - Premiere Issue of the "Strip" Magazine - 1972
Jacques Mori-Katmor and the 3d Eye Israeli Art Group
"A Woman in front of a Graffiti Wall" - Norman Kulkin - Painted Photograph

Item: P1021/PAI151 - Jacques Katmor Ink Drawing Nude

 

 

info@artpane.com

© Dan Levy - Art Pane Home of Original Paintings and Sculptures


< Back to Paintings
< Previous   Next >