<
Back to Paintings
< Previous Next >
This early lithograph reflects the influence of the theater on the art work of Yosl Bergner. In the late 50s, as a result of his friendship with Nissim Aloni, Yosl began his career as a designer of theater stage settings. The encounter with the theater changed the way he painted: the fixed and realistic formats of his painting style until that time, began to fade away and his images became less realistic and more ethereal and symbolic.
The "Carnival in the Alley" lithograph reflects the formation of new rules of time and space in Yosl's private theatre - an artificial reality influenced by Kafka's writing which takes place in front of our eyes as a scene in a strange play. A backdrop of dark skies, houses, walls, black windows and doors is arranged in a metaphysical way around the alley containing the characters of the plot. What is he doing there, the slim clown with the triangular paper hat? Is he getting in? Where to?
הליטוגרפיה הזאת של
יוסל ברגנר נקראת "קרניבל בסימטה" ושייכת לתקופת שבה החל יוסל לעבוד כמעצב וצייר
תפאורה בתיאטרון בסוף שנות ה-50 ותחילת שנות ה-60. חזיתות הבתים היפואים שמשו כתפאורות
רקע לציוריו ודמויותיו נעשו פחות ופחות ריאליסטיות ויותר מופשטות ורוויות סמליות. השם
של התמונה אמור לעורר הרגשה של שמחה וחגיגה ואכן, בקדמת הסצינה מופיע ,באחד ממופעיו
הראשונים, הליצן הברגנרי חבוש כובע הנייר המשולש אבל איכשהו האסוציאציות שמתעוררות
בי כשאני מתבונן בה, שונות.
הדמות המרכזית לדעתי היא האישה שיושבת במרכז, וגבה שעון אל הקיר. ידה הימנית משורבבת
בין רגליה ואצבעה מורה כלפי מטה. פרט לבירכיים המוזולמניות שמזדקרות בהתרסה כלפי מעלה,
כל יתר קווי הגוף, החזה החשוף והמדולדל, והמבט, מוליכים כלפי מטה. אני מוצא שיש בה
משהו מיואש ושבור. היא מזכירה לי את רחל אימנו שאמרה ליעקב, אחרי שהתענתה בנסיונות
לא מוצלחים להרות וללדת, "הב לי בנים ואם אין מתה אנוכי", כיוון שתנוחת הגוף שלה אומרת
נשיות מובסת. למה דווקא רחל אימנו ולא אישה אחרת, אולי אנונימית לחלוטין? אני מזהה
אותה בקלות כזו עם רחל מפני שגם יעקב עצמו מופיע, לדעתי בציור הזה, אבל באופן עקיף
(האם הוא מסרב להודות באחריות שלו?). אני רואה אותו בסדרת האנשים שיורדים אל הבורות
הרבועים הפעורים באבני הרחוב וחוזרים ועולים בסולמות שבתוך הבית, מצד ימין. חלום יעקב
הוא אחד מסיפורי התורה שמהלכים עלי קסם עז, ואני מתפתה בנקל לקשור אותו לכל תמונה שבה
נראות דמויות, מעורטלות מזהות ברורה, עולות או יורדות בסולמות.
Yosl Bergner
Yosl Bergner signature on the left bottom side of the lithograph.
אבל יוסל ברגנר הוא צייר, והציור מדבר אלינו בשפה משלו ללא תלות בסיפורי עלילה חיצוניים, תנכיים או לא תנכיים, שאנסה להדביק לו. יש פה מעגל זורם של דמויות קפקאיות שנע בתוך עצמו. יש פה חללים שחורים מלבניים, ריבועיים ומקושתים. יש פה קוים אופקיים ואנכיים ועולם ירחי מסתורי שמתחלף באורח קסום בין שחור ללבן. משהו בידו הקלה, ההומוריסטית והאירונית של ברגנר אומר לי שאולי הלכתי קצת רחוק מדי עם הסיפור החשוך שסיפרתי לעצמי על נשיות מובסת וחסרת ילדים. אה , כן. חוץ מזה, אני נזכר, הוא כן נתן לה בנים בסופו של דבר. ולבכור, אם אינני טועה, קראו יוסל'ה.
Size of painting (without frame): 1' 3.6" x 1' 10" -
39.5 cm x 56 cm - 15.6 in x 22 in
Type of frame: Wood - the lithograph is under glass, framed in a passe-partout
Painting technique: Lithograph
Origin: Israel
Date: Circa 1960
Edition: Impression no 20 out of 100 - 20/100 inscribed
by the artist in pencil at the lower right margin - the whole limited edition consists
of 100 impressions
Signature: "יוסל ברגנר" - hand signed in Hebrew by Yosl Bergner on the lower
left side. The name of the artist in Hebrew is also a part of the lithograph at
the bottom of the picture.
Price: Call
References:
Yosl Bergner - Paintings 1963-68
Yosl Bergner - Drawings to Franz Kafka
Yosl Bergner - Dancing Jewish Spice Box - Charcoal Pencil on
Paper
Item: P1007/PAI148 - Yosl Bergner Rare Lithograph
© Dan Levy - Art Pane Home of Original Israeli Paintings and Sculptures
< Back to Paintings
< Previous Next >