<
Back to Paintings
< Previous Next >
Yehezkel Streichman (1906-1993) was one of the pioneers of abstract painting among the Israeli painters. After the war of independence at 1948, he, together with other artists of his generation (in fact some of them studied together in the same class in the Bezalel academy - the only high art school in Israel at that period) separated from the other Israeli painters and formed a group which called itself "new horizons". They aspired to link themselves to the modern international trends of their time, and abstract painting was the hot theme, the catch words which glued them together (for a few years until they went their own separate ways).
I find colors to be the subject of the painting in front of us. In this as well as in Streichman other works, the palette is rather low and gentle tone, and a mixture of browns and pale greens dominates the mood. This background brings out the few wine red and light blue spots which clearly draws our attention to them.
A View from the Window by Yehezkel Streichman
However, there is another interesting thing working in this picture. I call it the "looking through" effect. There is an immense structure, a grid made of vertical and horizontal lines which mostly reminds me of a grating in front of a fireplace, that dominates the picture. This structure hides some things from us and lets us see others. It gives us the feeling of a world behind, which is big, maybe even endless, three dimensional and dynamical. It gives us the idea that what we see is just a small hint of what there is to be seen. One might argue that such a construction is opposed to the spirit of pure abstract painting, that this is a clear geometrical, cubist element. Maybe this is so, but I have no problems with it. An artist should not be internally compelled by puristic theoretical principles. I believe that a true work of art should introduce an element of mystery, hint to the infinite and encourage us to believe that there is always more than meets the eye.
Yehezkel Streichman
Yehezkel Streichman signature on the lower part of the aquarelle.
תמונות שאני אוהב מתחלקות אצלי לשני סוגים. יש תמונות שאני זוכר את היום שבו ראיתי אותן לראשונה, ולפעמים גם את פרטי "סיפור ההתוודעות" להן, ולעומתן יש תמונות שעבורן סיפור זה לוט בערפל. הן פשוט היו שם, "מתמיד". תמונת האקוורל העדינה של יחזקאל שטרייכמן (1906-1993) שלפניכם היא מן הסוג השני. היא היתה תלויה על קיר הכניסה לביתינו במשך שנים רבות, ובמחשבותי היא אינה מתקשרת לשום אירוע דרמטי. זו תמונה שקטה, צנועה, שקודם כל כובשת את התת מודע, ורק אחר כך אתה מתחיל להבחין בה. שטרייכמן עצמו היה אדם צנוע ועדין. אמנם בעל אופי חזק שידע בבירור לאן הוא חותר, אבל הלך בדרכו נאמן לעצמו, לא מתלהם ומשתלח. מופנם.
תמיד תהינו איזו כותרת נכון יהיה לתת לתמונה הזאת: ידענו ששטרייכמן אהב לצייר דרך חלונות. את אחד מהם, חסום בסורגים, אפילו זכיתי לראות בדירת הסטודיו שלו בקומת הקרקע של בית תל-אביבי צנוע. בתמונה הזאת יש סורגים אבל הם אינם דומים לסורגים של חלון. הם דומים לסורגי שתי וערב של אח מבוערת, וה"נוף" שנשקף דרכם הוא נוף פנימי, שנגלל אל מרחבי הנפש. אני תוהה האם ההעתקה הזאת של המרחב החיצוני אל הפנימי היא הדבר שאליו מכוונים המומחים כשהם משתמשים במושג אבסטרקט לירי בבואם לדבר על יצירתו של שטרייכמן.
Size of painting (without frame):
1' 6.5" x 1' 11.6" - 47 cm x 60 cm - 18.5 in x 23.6
in
Type of frame: Wood - the drawing is under glass, framed in a passe-partout
Painting technique: Aquarelle - watercolors on Paper
Origin: Israel
Date: 1960
Signature: "י.שטריכמן - 60" - signed in Hebrew by the artist on the lower
part of the aquarelle.
Price: Call
Item: P1017/PAI127 - Yehezkel Streichman Aquarelle
© Dan Levy - Art Pane Home of Original Paintings and Sculptures
< Back to Paintings
< Previous Next >